Geelzucht en stilte - Reisverslag uit Bandar Seri Begawan, Brunei van Tommy Sevens - WaarBenJij.nu Geelzucht en stilte - Reisverslag uit Bandar Seri Begawan, Brunei van Tommy Sevens - WaarBenJij.nu

Geelzucht en stilte

Door: Tommy

Blijf op de hoogte en volg Tommy

24 Mei 2009 | Brunei, Bandar Seri Begawan

Mijn eerste gedachte toen ik uit het vliegveld stapte en met de taxi chauffeur praate was.. Tjong wat is het hier duur.
12,5 euro!?!? voor een taxi van hier naar m'n hostel(ongeveer 10 minuten rijden)

Daar had ik geen zin in, dus ging ik naar de toerist informatie balie. Raakte aan de praat met de jongens die daar werkte en zij regelde een vriend van hen die ff niet werkte en mij voor 2,50 euro naar m'n hostel bracht.
2e gedachte, beters, Brunei mensen zijn aardig.
Na wat wachten en met verschillende mensen in het hostel gesproken te hebben kon ik een bed voor mezelf regelen(officieel was het al dicht)
en kon ik rond 11.30 lekker slapen.

De volgende dag toen ik naar het restaurant liep om te ontbijten was ik heel erg verbaasd.
De auto's stopte toen ik de weg over wilde steken. het was dan wel een zebra pad.. maar het is en blijft Azie

Ik was nog verbaasder toen ik gister de weg overstak en de auto's alsnog stopte... geen zebra pad, geen stoplicht, geen politie, helemaal niks.
Hoe cool is dat?:P dat is zelfs zeldzaam in Nederland.

Na wat rondgedwaald te hebben in de redelijk kleine stad kwam ik een zeer grote moskee tegen.

Met wat geels op de torens.
dat wil zegge, 24 karaats goud!
De sultan heeft voor zijn volk 2 moskeeën gebouwd die beiden bedekt zijn met goud in de top.
http://wikitravel.org/en/Image:BSBatTwilight.jpg

Ook heeft hij voor zichzelf het grootste paleis in de wereld gebouwd.. 1700 kamers!.

De sultan van Brunei is stinkend rijk en geeft zijn geld graag uit. Dat wil zeggen geen belasting en de regering betaald school en zorg.
en giga moskeeën en paleizen voor zijn familie en het volk.

maar naja als je zoveel uitgeeft aan een moskee wil je natuurlijk wel dat iedereen er gebruik van maakt.
dus wanneer er gebed tijden/feestdagen zijn en je moslim bent en gewoon over straat loopt(dus je bent niet aan het bidden) dan krijg je een boete. gebeurt het meerdere keren dan kan de boete oplopen tot 1000 euro en gevangenis straf (extreem geval)

Omdat veel moslims stiekem toch alcohol dronken en varkensvlees aten en er veel ongelukken gebeurden door alcohol.
Heeft de sultan besloten, omdat Brunei een moslim land is, alle alcohol en varkensvlees illegaal te maken.
en ben je alleen in staat alcohol te drinken, binnen, als je het in het buitenland hebt gekocht en je niet moslim bent.
anders is er boete of celstraf.

Helaas is er misschien doordat er geen alcohol is, totaal geen nachtleven en gaat bijna alles om 7 uur dicht(veel dingen zelfs eerder).

Naast de moskeeën en 2 musea, is er niet echt veel te doen. en aangezien het een kleine stad is, erg warm en er weinig mensen zijn.
Kan je je misschien voorstellen dat de verveling redelijk snel toeslaat als je niks vind om jezelf te vermaken.

Gelukkig ben ik andere toeristen tegen gekomen en konden we gezellig allebei klagen over dat er niks te doen is hier.
En heb ik gister via de couchsurfing website een Chinese Brunei-aan? ontmoet die mij een lokaal restaurant heeft laten zien, mij een speciale thee heeft laten drinken die uit 3 lagen bestaat en heeft ze me meegenomen naar het super de luxe 6 sterren Emperio hotel.. vet mooi!

Dat was zo'n beetje wat ik allemaal heb gedaan en geleerd in Brunei.
Straks ga ik uit eten met de zelfde Chinese dame en dan naar het vliegveld om weer terug te keren naar Maleisië.
Nog 2 dagen en ik vlieg richting Hongkong
en op de 17e.. ga ik naar Melbourne om een baan te vinden en maar eens te gaan werken...(eng woord).

tot de volgende lap tekst:)
ltrs,

owhja.. volgens de krant is het hier 33 graden. maar ik geloof de krant niet:P

  • 24 Mei 2009 - 09:48

    Sab!:

    Tot de volgende lap tekst

    XXXXXXXXXXX

  • 24 Mei 2009 - 09:59

    Toon:

    Hee Tommy, kom je vandaag nog on line? Toch weer nieuwe ervaringen niet dan?
    Boekje lezen i.p.v. nachtleven?
    S.u.s.
    Hug

  • 24 Mei 2009 - 10:02

    Berrb:

    oohhhdat paleis van die foto lijktme vet mooi!!! wel jammer dat er verder niet zoveel is, maar gelukkig was jij zowieso al niet van de drank:P ben echt heel benieuwd hoe melbourne word!

  • 24 Mei 2009 - 11:36

    Cor:

    Heey tommy

    kon je niet wat geld lenen van die sultan :P ...

    zo te lezen gaat het nog altijd helemaal prima daarzo ...

    tot volgende lap tekst :P

  • 24 Mei 2009 - 12:46

    Nikee :

    Hey!
    Goed dat je toch nog wat leuks hebt gevonden daar! Veel plezier in Hong Kong...
    X Nikee

  • 24 Mei 2009 - 20:15

    Afke:

    Zat ik je van alles te vertellen over Brunei, maar blijk ik het stiekem over Buthan te hebben gehad.. dus ga je alsjeblieft niet wezenloos lopen zoeken naar houtsnijwerk en boogschietende mannen..

    Ik heb Brunei even gewikied enne, je kan alcohol kopen in de stad die tussen de twee stukken Brunei in ligt, in het Noorden :-P
    Weet je dat weer voor de volgende keer, mocht je ineens de behoeft hebben om te drinken.

    Ik was trouwens ff bang dat je geelzucht had opgelopen ofzo, maar gelukkig is het gewoon de gouden minarettenkoorts.

    Tot gauw,

    Afke

  • 27 Mei 2009 - 19:18

    Marie-Anne:

    Hoi Tommy,
    Wat een geweldige avonturen. Morgen ontmoeten wij Andrew uit Australie. We zullen je vast goed introduceren voor je bezoek daar.
    Groetjes,
    Marie-Anne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tommy

Actief sinds 23 Sept. 2008
Verslag gelezen: 337
Totaal aantal bezoekers 119208

Voorgaande reizen:

30 December 2014 - 15 Mei 2015

Living in Asia

28 December 2012 - 16 Augustus 2013

Study exchange in Taiwan

03 Juni 2011 - 26 Augustus 2011

study @ FCU

05 Oktober 2008 - 24 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: