60-20-10-10 - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Tommy Sevens - WaarBenJij.nu 60-20-10-10 - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Tommy Sevens - WaarBenJij.nu

60-20-10-10

Door: Tommy

Blijf op de hoogte en volg Tommy

19 Mei 2009 | Maleisië, Kuala Lumpur

Aye allemaal,
Ik ben nu al 10 dagen in Kuala Lumpur..
In de 10 dagen heb ik het redelijk rustig aan gedaan.
Ik ben 3 keer uit geweest met mijn Maleisische vriend en zijn vrienden die ik een lange tijd geleden via een computerspel heb leren kennen.
Erg leuk, zo leer je tenminste echt de local style kennen.

zoals Nikee al schreef in 1 van haar blogs is dat er heel veel verschillende culturen wonen in Maleisië.

Maleisiër (60%) zijn verplicht moslim, maar hebben daar zover ik weet geen probleem mee.
Willen ze een ander geloof dan moeten ze naar het buitenland. Ze zijn de originele bewoners van Maleisië, spreken Maleisisch en engels.

Dan heb je de chinezen(20%) meestal christelijk, deze kwamen een giga tijd terug uit China als diplomaten, zijn vaak hoog opgeleid en spreken engels, en soms Mandarijn, Kantonees of Maleisisch.

Dan komen de Indiërs(10%) vaak Hindoe, spreken Maleisisch, zijn vaak wat lager opgeleid, zijn een lange tijd geleden uit India naar Maleisië vertrokken en waren in India vaak in de lager klassen.
Daarom spreken ze niet echt Indisch(Hindoe) omdat ze niet trots zijn op hun afkomst. de nieuwe generatie neemt vaak cursussen in Hindoe omdat ze graag hun cultuur willen bewaren, maar hun ouders spreken alleen Maleisisch.

En als laatste is er de rest(10%) ex-pats, gastarbeiders, en vluchtelingen.
Uit Europa, Australiër, Vietnam, Indonesië, Bangladesh, Birma etc.
De gastarbeider/ vluchteling is laag opgeleid en de krant staat vol met alle moorden, berovingen en andere nare dingen die worden gedaan door de "buitenlanders".

Natuurlijk zijn het allemaal stereo type en is waarschijnlijk meer dan 80% anders dan zoals ik ze heb opgesomd:P

de jeugd en de kranten denken grotendeels als volgt.

de chinezen vinden de Maleisiër meestal irritant en vertrouwen ze niet (oplichters, afzetters, leugenaars etc.),
de Maleisiër vinden de chinezen arrogant en crimineel(chinezen triades en illegale casino's)
de Indiër .. geen idee, niemand vind de Indiër leuk om dat ze te laag opgeleid zijn.
gelukkig slaan ze elkaar niet de hersens in:P

Het leeft goed samen maar er is wel wat verdeeldheid omdat er grote groepen in de minderheid zijn.

Het is me inmiddels gelukt om een kaartje te krijgen en de skybridge van de petronas towers te bezoeken.

Ik heb een vet mooi aquarium bezocht waar ik in een tunnel onder water ging en schildpadden van anderhalf meter lang en echte giga haaien zag, Het gaf het gevoel als of ik ze kon aanraken.

Verder ben ik naar het nationaal museum geweest(leuk om Nederlandse geschiedenis te lezen maar beetje saai:P)

En zoals ik al eerder schreef ben ik uit geweest met Ed, Angie en wat andere vrienden
o.a. naar quattro

Een grote club, dit was vet gaaf maar ongelooflijk wennen na 7 maanden Aziatische kleine disco's en eet tentjes.

Morgen vertrek ik naar Brunei.
Ik ben benieuwd hoe het daar is, de natuur schijnt geweldig te zijn.
Ik laat het jullie wete:P

heeft iedereen daaro al zomervakantie of hoe zit het?:)

ltrs,
Tommy

• 19 Mei 2009 - 16:05

Vincent:

Goede reis! Ben benieuwd hoe het daar bevalt.

• 19 Mei 2009 - 16:56

Afke:

Hey Tommy,

Het lijkt mij heel bijzonder om naar Brunei te gaan. Ik heb er ooit eens iets van gezien op tv, en het enige wat ik me echt herinner is dat de huizen op het platteland zulk mooi houtsnijwerk hebben (of haal ik nu de dingen doorelkaar??) Nu ja, jij zult het binnenkort weten. Ik ben nog steeds heel blij dat je belde op onze verjaardag! Ik voelde me zwaar vereerd :-)

Dikke grus, en succes als je de lange klim naar boven onderneemt naar de een of andere tempel.. en oja, de mannen doen veel aan boogschieten geloof ik.. of ben ik nu nog steeds in de war?

Dagdag
    Afke

• 19 Mei 2009 - 17:03

Martijn:

Dat zijn leuke weetjes :).

Wat de zomervakanties betreft: nog net niet, maar heb gehoort dat de examenperiodes weer bezig zijn, dus we zijn er niet meer ver van verwijdert. Geld niet voor mij, ik ben werkende :).

Prettige en plezierige reis naar Brunei toegewenst. Tot de volgende Blog.

• 19 Mei 2009 - 17:05

Berb.:

Gaaf:) Ik wil ook haaien zien. Hier zie 'k alleen maar heel veel hertjes...
    Tommy, veel plezier in Brunei gebeuren. *en nee ik heb nog geen vakantie zucht*
    XxBerb

• 19 Mei 2009 - 18:13

Buurtjes:

Hoi Tommy,

We lezen jouw verhalen iedere keer weer en genieten zo mooi mee. Maar wanneer kom je de Jollenstraat weer bezoeken of vind je het wel lekker daar?

Groetjes Michiel en Monica

• 19 Mei 2009 - 18:55

Joke:

Hai Tommy,
    Klinkt weer goed allemaal.De zomervakantie begint voor ons op 4 juli. Dus nog even doorzetten.
    Wanneer ga je naar australia?hoe is het weer?
    xxJoke Age Nynke

• 20 Mei 2009 - 13:43

Adeline:

heey Tommy!!!

Echt allemaal heel gaaf,
    helaas voor mij voorlopig nog geen vakantie.
    Ik ben ondertussen wel met wat vrienden op zoek naar een kamer/huis om in te wonen in Maastricht. Ik heb sinds kort een baantje dus dat is wel chill :)
    Tot je volgende verhaal ^^
    x

• 20 Mei 2009 - 13:43

Adeline:

heey Tommy!!!

Echt allemaal heel gaaf,
    helaas voor mij voorlopig nog geen vakantie.
    Tot je volgende verhaal ^^
    x

• 23 Mei 2009 - 06:15

Nikee :

Als ik jou zo hoor heb ik echt weer zin om terug te gaan naar Malesie! Nog een week en dan ben ik daar waarschijnlijk weer! Heel veel plezier in Brunei en Hong Kong! X Nikee