aftellen is begonnen. - Reisverslag uit Mui Ne, Vietnam van Tommy Sevens - WaarBenJij.nu aftellen is begonnen. - Reisverslag uit Mui Ne, Vietnam van Tommy Sevens - WaarBenJij.nu

aftellen is begonnen.

Door: Tommy

Blijf op de hoogte en volg Tommy

06 Mei 2009 | Vietnam, Mui Ne

Aye allemaal
Alweer een hele tijd geleden,
Eind deze week vlieg ik naar Maleisië.
Aan de ene kant heb ik veel zin om weer nieuwe dingen te zien en te ervaren. Aan de andere kant heb ik helemaal geen zin om weg te gaan uit deze vertrouwde, vriendelijke omgeving.

Ik heb gehoord dat het weer in Nederland erg goed is en mensen zoveel mogelijk zon proberen te pakken.

Het is hier natuurlijk warmer. Maar om jullie een beetje blij te maken is hier het regenseizoen begonnen en regent het hier soms voor 6 uur lang bakken uit de lucht.
Erg gaaf als je in je zwembroek door een 20 cm ondergelopen straat fietst en er een bus voorbij komt.
Minder gaaf als je in je gewone kleren fietst en er een bus voorbij komt.

Ik ben inmiddels praktisch familie van de eigenaars van het gasthuis.
Eet zo'n beetje elke maaltijd daar, speel met de jongere kinderen als kleine broertje en zusje. en de ouders vertellen me dat ik me maar weer eens moet scheren en er uit zie als een kon ghi co(aap):P
Ook krijg ik ondanks dat ik een toerist ben toch loten aangeboden die eigenlijk alleen aan Vietnamese worden aangeboden.(toeristen snappen er namelijk niks van)

Verder moet ik elke keer als er westerse toeristen binnenkomen , moet opdraven om te vertalen van engels naar vietnamees en andersom. Daarnaast stellen ze het ook erg op prijs als ik een tour aanbied. Omdat ik het een stuk vriendelijker doe dan de lokale heb ik meer (Hello my Friend!! You buy Tour Sand dunes!)

Nu ik bijna weg ga, vragen verschillende mensen of ik nog ff een laatste keer verse vis loempia’s met ze wil eten ( tommy va an di ang ca lob) of speciale hot pot vis soep (lau ca).
En ik moet de garantie geven als ik terug kom dat ik hun zeker ga bezoeken.

Verder kom ik elke dag rare, gewone dingen tegen zoals het eten van kikkers op de barbecue. En het villen van een haas achter de koffie shop.

Ik heb een paar keer Nederlandse spek/ kaas en appel pannenkoeken (ban xeo) gebakken en heb geleerd hoe je Vietnamese gefrituurde banaan bollen (ban choui) maakt.
Deze lijkt erg op een oliebol gevuld met banaan. En super lekker
De Vietnamese vinden appel pannenkoeken een stuk lekkerder dan de spek kaas pannenkoek, dat terwijl hun eigen traditionele Vietnamese pannenkoek bestaat uit garnalen, inktvis, rundvlees, taugé en sla, ondergedompeld in een milde chilly saus..:P
Ook al klinkt het wat raar het smaakt best lekker.

voor de mensen die zoals Dirk graag wat vietnamees willen leren.
hier de fonetische uitspraak van paar standaard zinnetjes:)
xin chao = goede dag
ko kwe khom= hoe is het
kwe om = hoe ist?
dep tjai/guy = knappe jonge/meisje
ngong om? = smaakt het?

anh die oeng tjah dah va die ang com au lam tong = ik ga ijsthee drinken en rijst eten in lam tong

chuoc nung nong = goede nacht
Ben ten jie? = hoe heet je?
ben joei toei? = hoe oud ben je?

anh ieuw em = ik houd van je(als de oudere persoon het zegt)

em ieuw anh = ik houd van je als de jonger persoon het zegt.

succes:P ik overhoor jullie als ik terug ben:D

zodra ik in Maleisië ben laat ik weer van me horen.
Laat me weten hoe het gaat in NL.
Ltrs,
Tommy

  • 05 Mei 2009 - 17:18

    Ruben B:

    haha dikke kon ghi co! Ga zo door zou ik zeggen! Groeten uit Groningen, Ruben

  • 05 Mei 2009 - 17:24

    Vincent:

    Hallo Tommy,
    Lijkt me best moeilijk om afscheid te nemen van je nieuwe familie.
    Succes met de nieuwe uitdaging in Maleisië.

  • 05 Mei 2009 - 17:37

    Hey Tommy:

    Die bananenbollen lijken mij wel wat, klinkt lekker :).

    Het weer is vandaag enigszins verandert naar regenachtig, mooie weer is weer een beetje over, dus is weer wachten op de mooie dagen.

    Succes met de reis naar maleisië.

    Groeten, Martijn

  • 05 Mei 2009 - 18:07

    Marianne:

    Hi Tom,
    als je terug bent begin je gewoon een vietnamees/hollands pannekoekenhuisje...
    Vandaag Bevrijdingsdag maar heel de dag regen dus jammer voor die festivals overal. Alles goed in Til. En ook met Ghani en Kai. Groetjes van allemaal en goeie reis.

  • 05 Mei 2009 - 18:22

    Dirk:

    makkie

    Wel een leuke combi van zinnetjes die je hebt opgeschreven: Hoe heet je, hoe oud ben je, knappe jongen/meisje, goede nacht en ik hou van je.

    ga maar vooral anh die oeng tjah dah va die ang com au lam tong. Maar ook in Maleisie.

    Hen gap la


  • 05 Mei 2009 - 21:31

    Marleen:

    Hee Tommy,

    Fijn om te horen dat alles goed gaat!
    Succes met het afscheid nemen.... maar in Maleisie vind je vast weer allerlei nieuwe uitdagingen!

    Groetjess uit de Jollenstraat

  • 06 Mei 2009 - 03:56

    Nikee :

    Hey Tommy! Lijkt me erg raar om na zo'n lange tijd een plaats te verlaten! Toen ik je heb opgezocht een maand geleden leek je net een lokale daar.. Goede reis de komende dagen en ik hoop je onderweg weer ergens te zien! X Nikee

  • 07 Mei 2009 - 14:29

    Berb.:

    :) Veel plezier in Maleisië;) komt vast wel goed.
    Xx
    Berb.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tommy

Actief sinds 23 Sept. 2008
Verslag gelezen: 131
Totaal aantal bezoekers 119214

Voorgaande reizen:

30 December 2014 - 15 Mei 2015

Living in Asia

28 December 2012 - 16 Augustus 2013

Study exchange in Taiwan

03 Juni 2011 - 26 Augustus 2011

study @ FCU

05 Oktober 2008 - 24 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: